آزمایش ادرار کراتین (آزمایش حجم ۲۴ ساعته ادرار)

بررسی اجمالی
کراتین یک پسماند شیمیایی است که به وسیله متابولیسم ماهیچه تولید می شود. هنگامی که کلیه ها به طور طبیعی کار می کنند، کراتین و دیگر مواد زائد را از خون می گیرند. این مواد زائد از طریق ادرار کردن از بدن خارج می شوند.

یک آزمایش ادرار کراتین، مقدار کراتین در ادرار را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند به پزشک کمک کند تا عملکرد کلیه ها را ارزیابی کند و برای تشخیص و پیشگیری بیماری کلیوی و دیگر شرایطی که بر کلیه ها تاثیرگذارند، مفید است.

برای آزمایش کراتین، پزشک ممکن است از نمونه ادرار تصادفی استفاده کند. با این حال، در اغلب مواردآن ها یک آزمایش ۲۴ ساعته ادرار را تجویز می کنند. اگرچه یک نمونه ادرار می تواند برای کراتین مورد آزمایش قرار گیرد، جمع آوری ادرار به مدت یک روز کامل برای به دست اوردن این مقدار، دقیق تر است. کراتین در ادرار می تواند براساس رژیم غذایی، ورزش و سطوح هیدراسیون متفاوت باشد، بنابراین بررسی نمونه ای به اندازه کافی مفید نیست. همان طور که از نامش پیداست، آزمایش ادرار کراتین مقدار ادرار تولید شده در یک روز را اندازه گیری می کند. این آزمایش دردناک نیست، و هیچ خطری در ارتباط با آن وجود ندارد.

چگونه باید برای آزمایش حجم ادرار ۲۴ ساعته آماده شوم؟
آزمایش حجم ۲۴ ساعته غیرتهاجمی است و فقط شامل جمع آوری ادرار است. یک یا چند ظرف برای جمع آوری و ذخیره ادرار به شما داده می شود. از آن جایی که این آزمایش شامل جمع آوری و ذخیره ادرار برای یک دوره ۲۴ ساعته است، ممکن است بخواهید زمانی که در خانه هستید برنامه ریزی آن را برای یک روز درنظر بگیرید.
پیش از آزمایش، باید موارد زیر را انجام دهید:
● اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید به پزشک خود بگویید.
● درمورد مکمل ها یا داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی مکمل ها و داروها ممکن است با نتایج آزمایش تداخل داشته باشند. پزشک می تواند به شما بگوید که از خوردن کدام یک از آن ها باید اجتناب کنید.
● به توصیه پزشک از خوردن غذاها و نوشیدنی های خاص پرهیز کنید.
● درصورت نیاز به شروع آزمایش در یک زمان خاص، از پزشک خود سوال کنید.
● اطمینان حاصل کنید که چه موقع و در کجا باید ظرف ادرار را تحویل دهید.

آزمایش حجم ۲۴ساعته ادرار چگونه انجام می شود؟
برای انجام این آزمایش، از ظرف مخصوصی برای جمع آوری ادرار برای ۲۴ ساعت آینده استفاده می شود. درصورت عدم اطمینان از روند این کار، از پزشک خود بپرسید که چگونه می توان ادرار را جمع آوری کرد. عدم پیروی از دستورالعمل ها می تواند منجر به نتایج غلطی شود و درنتیجه مستلزم تکرار آزمایش باشد.
آزمایش باید در زمان خاصی از روز شروع، و در همان زمان از روز بعد پایان یابد.
● در روز اول، ادرار حاصل از اولین ادرار کردن را جمع آوری نکنید. با این حال، حتما توجه داشته باشید و زمان را ثبت کنید. این زمان آغاز آزمایش حجم ۲۴ ساعته خواهد بود.
● تمام ادرار را برای ۲۴ ساعت بعد جمع آوری کنید. ظرف ذخیره سازی را در طول فرایند سرد نگه دارید.
● در روز دوم، سعی کنید در حدود همان ساعتی که آزمایش را در روز اول آغاز کرده اید، ادرار کنید.
● زمانی که دوره ۲۴ ساعته به پایان رسید، ظرف را ببندید و بلافاصله به آزمایشگاه یا دفتر پزشک خود تحویل دهید.
● درصورتی که نمی توانید از تمام دستورالعمل ها پیروی کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. پس از پایان دوره ۲۴ ساعته باید هرگونه ادرار ریخته شده، از دست داده شده، یا ادرار جمع آوری شده را گزارش کنید. همچنین درصورتی که نمی توانید ظرف ادرار را در جای خنکی نگه داری کنید، باید به آن ها بگویید.

تفسیر نتایج یک آزمایش ادرار کراتین
به واسطه سن و وزن بدن، تغییرات طبیعی در خروجی کراتین وجود دارد. هرچه عضلات بیشتری داشته باشید، دامنه شما بالاتر است. همچنین لازم به ذکر است که همه آزمایشگاه ها از مقادیر یکسانی استفاده می کنند. نتایج به مجموعه مناسبی از نمونه ادرار شما بستگی دارد.
برطبق گفته کلینیک Mayo، مقادیر کراتین ادرار طبیعی به طور کلی از ۹۵۵ تا ۲,۹۳۶ میلی گرم (mg) در هر ۲۴ ساعت برای مردان، و ۶۰۱ تا ۱,۶۸۹ میلی گرم در هر ۲۴ ساعت برای زنان، درنظر گرفته می شود. مقادیر کراتینی که خارج از محدوده طبیعی قرار می گیرند ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشند:
● بیماری کلیه
● عفونت کلیه
● نارسایی کلیه
● انسداد مجاری ادراری، مانند سنگ کلیه
● دیستروفی عضلانی دیررس
● میاستنی گراویس

مقادیر غیرطبیعی می تواند در افرادی رخ دهد که دیابت دارند یا رژیم های غذایی با مقدار زیادی گوشت یا دیگر پروتئین های بالا را مصرف می کنند.

ارزیابی نتایج آزمایش توسط خودتان بسیار دشوار است. باید نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

بسته به نتایج، ممکن است پزشک یک آزمایش کراتین سرم را تجویز کند. این آزمایش، نوعی آزمایش خون است که مقدار کراتین در خون را اندازه گیری می کند. پزشک می تواند از این آزمایش برای تایید تشخیص خود استفاده کند.

 

این مقاله برای اهداف اطلاعاتی است و جایگزین پزشک و مشاوره درمانی نمی باشد. برای تشخیص، درمان ، رژیم غذایی و توصیه های مخصوص خود، با پزشک متخصص مشورت کنید.



مجله پزشکی سلام
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید و بررسی توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است