بعد از دیالیز چه بخوریم؟

پس از جلسات دیالیز، تغذیه صحیح و مناسب بسیار مهم است. مصرف پروتئین‌های با کیفیت بالا می‌تواند به بازسازی عضلات کمک کند و نیازهای پروتئینی شما را تامین کند. منابع پروتئینی مفید شامل گوشت‌ سفید (مانند مرغ و ماهی)، تخم مرغ، لبنیات مانند ماست یا پنیر کم چرب و منابع گیاهی نظیر لوبیا، نخود و نارگیل هستند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها، آبمیوه‌ها و سوپ‌های سبزیجات و فیبر، غلات مرغوب مانند جو، برنج قهوه‌ای و لوبیاها را در رژیم غذایی خود بگذارید.

پس از دیالیز کلیه مایعات کافی مصرف کنید تا از بروز خشکی و کاهش حجم خون جلوگیری کنید. می‌توانید آب، آبمیوه‌ها، سوپ‌ها، نوشیدنی‌های غیرالکلی و نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه بدون شکر مصرف کنید.

 

 

مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها، آبمیوه‌ها و سوپ‌های سبزیجات و فیبر، غلات مرغوب مانند جو، برنج قهوه‌ای و لوبیاها را در رژیم غذایی خود بگذارید. پس از دیالیز کلیه مایعات کافی مصرف کنید تا از بروز خشکی و کاهش حجم خون جلوگیری کنید.

برخی از بیماران دیالیزی نیاز به محدودیت نمک، پتاسیم و فسفر دارند. براساس توصیه‌های پزشک، محصولات غذایی حاوی نمک زیاد، مواد غذایی پرپتاسیم مانند موز و خرما و غذاهایی که حاوی فسفر زیاد هستند مانند ماهی، مغزها و محصولات لبنی را محدود کرده و به جای آن‌ها گزینه‌های دیگری در نظر بگیرید.

مصرف مواد محرک مانند قهوه، چای، نیکوتین و الکل را محدود یا از رژیم غذایی خود حذف کنید چرا که تاثیر نامطلوبی روی فشار خون، سیستم عصبی و سلامت کلی بدن دارند. در برخی موارد، پزشک مصرف مکمل‌های ویتامینی و معدنی را جهت تامین نیازهای مغذی بدن و حفظ سلامت عمومی تجویز می‌کند.



مجله پزشکی سلام
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید و بررسی توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است