طراحی مراکز دیالیز سلام (SDC)

امروزه طراحی داخلی کلینیک، درمانگاه و بیمارستان ها متناسب با نیازهای هر دو بیماران و کارمندان آن باید طراحی شود. همچنین علاوه بر در نظر داشتن فضاهایی بهداشتی و کاربردی برای افراد، بایستی از نظر بصری جذاب، زیبا و همچنین راحت باشد. با توجه به روند رو به توسعه خدمات پزشکی در سال های اخیر زیبایی بصری و آرامش و آسایش فضاهای درمانی نیز در درجه اول اهمیت قرار گرفته است. هنگامی که صحبت از خدمات درمانی می شود، بیماران بیش از هر زمانی گزینه های انتخاب در پیش رویشان قرار می گیرد.

سالن انتظار

بیش تر بیماران هنگام مراجعه به مراکز، ممکن است که زمان زیادی را در آن جا بگذرانند و به همین دلیل فکر می کنند که وقتشان در این فضا به بیهودگی می گذرد. بدین ترتیب استفاده از رویکردهای فعال در طراحی داخلی فضای مرکز درمانی می تواند این برداشت را تغییر دهد. در مراکز دیالیز سلام فضاهای انتظار با استفاده از صندلی و طراحی مبلمان راحت و با رعایت فاصله های استاندارد، حریم خصوصی را برای افراد افزایش داده است. سعی بر این شده که نورپردازی کافی در فضا وجود داشته باشد تا در صورت علاقه بیماران به مطالعه، فضا پرنور باشد.

حساسیت در انتخاب رنگ ها در جهت ایجاد احساس آرامش و متناسب با روحیه مددجویان و قرار دادن تلویزیون در بخش دیالیز به عنوان یکی از راه حل های مفید در انتخاب مبلمان میباشد و علاوه بر این موارد در طراحی فضای داخلی مراکز دمای محیط و همچنین تهویه مناسب آن را نیز در نظر گرفته ایم.

سیالیت حرکت در فضا

در فضاهای درمانی مراکز، افراد گردش و حرکت در فضا را به طور مداوم تجربه می کند. و علاوه بر دسترسی آسان به ریز فضاها، بیماران با صندلی های چرخدار نیز به راحتی در میان فضاها می توانند تردد داشته باشند. بنابراین مراکز دارای فضای کافی در راهرو برای جابجایی افراد و سایل مورد نیاز پزشکی می باشد. 

قفسه بندی های کاربردی در فضا

ساخت قفسه های داخلی و یا ایستاده برای فضای انتظار در کلیه مراکز باعث ظاهری زیبا و منسجم به مراکز بخشیده است. سایر اشیا و تجهیزات مانند کانترهای پذیرش، سطل های زباله و پارتیشن ها و سایر میزها نیز متناسب با فضای مرکز طراحی شده اند. استفاده از آرم مراکز دیالیز سلام با رنگ و طراح واحد، به عنوان المان ثابت بر روی کانتر و درب ها، باعث ایجاد یک انتظامی جذاب و یکپارچه در کلیه مراکز دیالیز سلام گردیده است.

یکپارچگی بصری

برنامه فیزیکی و سناریوی طراحی مراکز با توجه به محدودیت های عملکردی_خدماتی و تاکید بر یکپارچه دیده شدن فضا، طراحی  را به سمت ایجاد یک مفصل ارتباطی بین حوزه‌ های عملکردی و خدماتی‌ جهت داده است. که این پاسخ منجر به ایجاد یک کیفیت فضایی ویژه و منحصر بفرد گردیده است و دسترسی راحت و سلسله مراتبی مراجعه کننده به خدمات های موجود در مجموعه را برطرف کرده است و موجب ایجاد حس تعلق برای مددجویان گرامی می گردد.

 

برنامه ریزی آینده

گروه سلام همواره اهداف بلند مدت خود در مراکز را در نظر داشته است. هنگام برنامه ریزی برای فضای آن ها، رویکرد استراتژیک را در نظر دارد. به طور مثال با تغییر خدمات پزشکی و یا حتی پرستاری رویکرد ما نیز با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. بدین ترتیب که خرید تجهیزات جدید، کارمندان بیش تر و پذیرش بیماران بیش تر فضای بیش تری را نیز می طلبد. بدین منظور کلیه تمهیدات لازم در نظر گرفته است تا امکان تنظیم کردن تمامی تجهیزات در فضا آسان تر باشد.

 

 



مجله پزشکی سلام
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید و بررسی توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است