مقایسه کیفیت زندگی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه

اهداف: در درمان های جایگزین کلیه، هدف تنها طولانی کردن زندگی و حفظ سلامتی نیست، بلکه حفظ و ارتقای کیفیت زندگی نیز مدنظر است.

این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه میزان کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی و پیوند کلیه انجام شد.

روش ها: این مطالعه مقایسه ای مقطعی روی بیماران همودیالیزی و پیوند کلیه مراجعه کننده به یکی از بیمارستان های شهر تهران انجام شد. ۷۶ بیمار دیالیزی و پیوند کلیه به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه SF-36 استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS 15 و آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: رضایت از وضعیت اقتصادی، خانواده و شغل (۱=خیلی راضی تا ۵=خیلی ناراضی) به ترتیب برای گروه دیالیزی ۳٫۲۰ (رضایت نسبی)، ۲٫۳۴ (راضی) و ۱٫۳۶ (خیلی راضی) و برای گروه پیوند کلیه ۲٫۷۵ (رضایت نسبی)، ۲ (راضی) و ۳٫۱۰ (رضایت نسبی) بود. در مورد کیفیت زندگی، دو گروه در حیطه سلامت عمومی (p=0.004) و نمره سلامت جسمی (p=0.004) با یکدیگر تفاوت معنی دار داشتند.

 

نتیجه گیری: با توجه به کسب نمره بهتر و معنی دار، گروه پیوندی از کیفیت زندگی بهتری در حیطه های سلامت عمومی و نمره کلی سلامت جسمانی نسبت به گروه دیالیزی برخوردار هستند.

 

منبع: دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)



مجله پزشکی سلام
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید و بررسی توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است